Izvoarelor Somesului Cald

Marcaj: punct rosu punct rosu

Durata: 4-5 ore

Traseul incepe din nordul poienii Varasoaia, de unde se desprinde marcajul nostru de traseele O si O. Din acest punct, cotim la dreapta parasind drumul pietruit ce vine de la Cabana Varasoaia, intram dupa 5 minute in padurea de molid, traversand trei vai secundare, urmarim mai departe poteca pe versantul drept al vaii Radesei iar la cca. ½ ora din Poiana Varasoaia sosim la o bifurcare a potecilor: la stanga, traversand valea, merge traseul principal marcat cu semn punct rosu punct rosu, iar pe versantul drept al vaii merge marcajul de derivatie punct rosu dublu spre Pestera Cetatea Radesei.

Pentru a ne continua traseul tinem asadar pe versantul drept al vaii, (in versantul opus se poate observa cursul activ al vaii Radesei care iese la suprafata printr-un izbuc interesant), coboram dupa cca. 50 m de la bifurcatie la firul vaii Radesei folosind lanturile montate aici si suntem la intrarea in Pestera Cetatea Radesei. In continuare urmam poteca pe versantul stang al vaii prin pestera (in tavanul pesterii se afla mai multe intrari destul de interesante) apoi prin Canionul Radesei, foarte spectaculos (ATENTIE! Aceasta portiune a traseului se parcurge destul de dificil la ape mari), trecem dupa iesirea din canion de confluenta Radesei cu Feredeul (pe Valea Feredeului merge in amonte un marcaj de derivatie punct rosu dublu care ne scoate la baza Cascadei Feredeului, inalta de 5 m) dupa care ajungem in Poiana Radesei, unde ne aflam la o bifurcare a potecilor (punct marcat de un stalp indicator); dinspre dreapta soseste varianta de intoarcere a traseului iar inainte merge varianta pe care vom merge la dus.

In continuare mergem asadar inainte, trecem mai departe peste creasta dintre Valea Radesei si Valea Cuciulata, traversam in cele din urma Valea Cuciulata (un alt marcaj de derivatie punct rosu dublu ne duce in cca. 10 min la Pestera Tunelul Mic aflata in amonte pe Valea Cuciulatei), urcam in continuare dupa marcaj prin padurea de molid, lasam in stanga o poteca marcata tot cu punct rosu punct rosu ce merge spre Stana de Vale, tinem mai departe poteca prin padure iar la cca ½ ora din Valea Cuciulata sosim la un punct de belvedere de unde se deschide o ampla priveliste asupra vaii Molohului impresionanta prin versantii sai stancosi ce au aspect de chei dar si prin Cascada Moloh inalta de cca. 10m). De asemenea de la punctul de belvedere coboara spre Somes o poteca marcata cu semn de derivatie punct rosu dublu ce duce la Pestera Uscata.

De la punctul de vedere ne ghidam dupa poteca ce merge pe sub Abruptul Cuciulatei, pe curba de nivel, trecem de Pestera Hornu (aceasta are o lungime de 75m si nu prezinta ornamentatii) iar de aici un ultim coboras abrupt ne scoate la drumul forestier situat la capatul din aval al Cheilor Somesului Cald langa un izbuc cu apa foarte buna. Pentru a ne continua traseul urmam drumul forestier in aval, pe versantul stang al Somesului Cald iar la cca. 200m de la izbuc traseul se bifurca: inainte pe drum, continua o ramura a traseului spre Poiana Onceasa iar la dreapta traversand valea merge varianta de intoarcere spre Poiana Radesei, varianta marcata tot cu punct rosu punct rosu. In continuare, traversam asadar Somesul Cald prin apa, urcam mai departe pe versantul drept al vaii, tinem poteca pe curba de nivel, ocolim in cele din urma un pilon de calcar urcam pe un grohotis abrupt cca. ½ ora (pe la jumatate urcusului o derivatie ne conduce spre dreapta la Pestera Cuptorului) urmand sa ajungem la punctul numit Belvedere de unde avem o ampla priveliste: spre N se poate observa creasta dintre vf. Britei si Piatra Talharului, spre S putem vedea clinele nordice ale Magurii Vinete si Vf. Varasoaia, iar spre V se vede versantul stang al Cheilor unde se gaseste Abruptul Cuciulatei.

De la Belvedere tinem poteca pe curba de nivel prin padurea de molid, trecem dupa ¼ ora peste Valea Moloh, iar de aici un ultim coboras de cca. 20 min tot prin padure ne scoate in Poiana Radesei langa locul de popas. De aici urmam din nou poteca in amonte pe langa Valea Radesei iar dupa cca. 5 min. sosim la confluenta cu Feredeul unde o sageata cu indicatia "spre Padis" ne indeamna sa urcam pe pintenul dintre Feredeu si Valea Radesei. Din acest punct, urcam accentuat dupa poteca pe pintenul dintre cele 2 vai, trecem pe deasupra Pesterii Cetatea Radesei (cateva poteci marcate cu semn de derivatie ne conduc spre intrarile pe care le-am vazut in tavanul Pesterii Radesei) iar de aici un ultim coboras ne scoate din nou la firul vaii Redeasa langa izbucul din care izvoraste. Tot aici intalnim si marcajul de derivatie pe care am mers la inceputul traseului spre Pestera Cetatea Radesei. Din acest punct intoarcerea spre Poiana Varasoaia se va face pe traseul pe care am venit la inceput, tot pe marcajul punct rosu punct rosu.