Circuitul Galbenei

Traseu: Cabana Padis - Poiana Ponor- Drumul Forestier Scarita - Cabana Cetatile Ponorului - Avenul Bortig - Izbucul Galbanei - Cheile Galbenei - Poiana Florilor - Focul Viu - Piatra Galbenei - La Grajduri - Cabana Padis

Marcaj: punct galben punct galben

Durata: 9- 10 ore

Pentru portiunea  Scarita- Cabana Cetatile Ponorului vezi traseul de aici.

De la drumul forestier Scarita - Cab. Cetatile Ponorului ne ghidam dupa semnele de marcaj punct galben punct galben coborand prin padurea de molid, lasam in dreapta  traseul ce coboara spre Cetatile Ponorului, urmam mai departe poteca pe deasupra Cetatilor Ponorului iar la cca. ½ ora de la drumul forestier Scarita - Cabana Cetatile Ponorului intalnim din nou  traseul ce vine dinspre Dolina III, langa un popas si un poanou indicator.

Din acest punct tinem mai departe marcajul tot pe poteca, prin padure, parasim in cele din urma traseul Circuitul Cetatile Ponorului (ce se intoarce inapoi spre Cab. Padis pe la Balcoanele Cetatilor Ponorului), urcam in continuare spre stanga, printr-o zona cu padure rara, apoi printr-o padure de fag urmarind poteca ce coteste la dreapta iar dupa cca. 40 minute de la popasul aflat deasupra Dolinei III ajungem pe creasta Muntelui Bortig.

De aici, se desface spre dreapta o poteca marcata cu semn de derivatie ( punct galben dublu punct galben dublu ) care ne conduce la Avenul Bortig (adanc de aproximativ 40 m, este cel de-al doilea ghetar ca marime din Europa dupa Ghetarul Scarisoara).

Dupa ce am vazut si acest obiectiv, revenind la traseul principal coboram abrupt prin padure, dupa semnele de marcaj, pe poteca bine evidentiata, tinem mai departe un drum forestier vechi, mergand pe curba de nivel, printr-un faget des iar la cca. ¾ ora de la Avenul Bortig, sosim la o bifurcare a traseului, implicit a potecii: inainte merge o varianta directa a traseului, spre Poiana Florilor, pe la Balcoanele Galbenei iar la stanga merge o derivatie a traseului prin Cheile Galbenei, tot spre Poiana Florilor (aceasta varianta o vom urma si noi). Pentru a ne continua traseul coboram asadar spre stanga cca. 100 m pana la albia vaii Galbena, tinem mai departe poteca in amonte, pe versantul drept dupa care ajungem la Izbucul Galbenei.

Acest fenomen carstic de dimensiuni considerabile dreneaza apele care se pierd in Pestera din Cetatile Ponorului. Din acest punct, mergand mai departe ocolim izbucul pe lanturi, tinem mai departe curba de nivel prin padure, pe versantul stang al vaii cca. ¼ ora, depasim o trecere periculoasa coborand pe lanturi, lasam in dreapta Pestera Ponor in care se pierde Valea Galbenei, iar de aici un ultim coboras prin padurea de fag apoi pe un grohotis ne scoate din nou pe versantul stang al vaii Galbena. Pe versantul drept se poate observa apa vaii care iese dintr-o gura de pestera si se prabuseste aproximativ 10m Cascada Evantai (apa vaii Galbenei, dupa ce se pierde in Pestera Ponor parcurge un traseu subteran si apoi iese din nou la suprafata formand cascada amintita).

De la cascada merge mai departe pe versantul stang al vaii depasind o portiune cu lanturi, lunga de 250 m, urmarim in continuare poteca pe la baza peretelui stancos, lasam in stanga marcajul ce urca pe versantul vaii, urmarim in continuare firul vaii, intalnim din nou maercajul, trecem de o portiune dificila cu cabluri unde trebuie sa ne cataram pe peretele stancos, mergem mai departe pe o poteca, pe langa firul vaii cca. 10 minute si suntem la drumul forestier ce vine dinspre Cantonul Silvic Luncsoara, in zona de confluenta dintre Valea Luncsoara si Valea Galbena.

De aici, urmam acest drum spre dreapta traversand Valea Galbenei pe un podet de beton, lasam in dreapta marcajul de derivatie ( punct galben dublu ) ce urca inapoi spre traseul principal, urmarim in continuare drumul, in aval, pe versantul drept al vaii, trecem dupa cca. 1km de confluenta cu Valea Seaca, ce vine de pe versantul stang al Galbenei, lasam in dreapta un canton silvic dupa care traseele se bifurca: inainte continua traseul marcat cu semn triunghi galben triunghi galben (ce ne-a insotit de la confluenta Galbenei cu Luncsoara) iar la dreapta, pe un drum forestier secundar merge traseul nostru.

In continuare urmam acest drum la dreapta, cotim din nou la dreapta (dupa cca. 10m de la canton) pe un alt drumeag, urcand prin fantele din Poiana Florilor iar la cca. ¼ ora de la cantonul din Valea Galbennei intalnim traseul principal ce vine dinspre Balcoanele Galbenei. Acest punct este marcat de un stalp indicator care ne ofera mai multe indicatii printre care si uermatoarea: ,, spre Focul Viu, 2 ore ''. Tot aici se gaseste un izvor unde merita sa facem un popas deoarece ne asteapta un urcus lung pana la Ghetarul Focul Viu.

De aici urcam dupa semnele de marcaj punct galben punct galben, ocolim un grup de mesteceni prin dreapta, tinem curba de nivel pe poteca bine evidentiata, trecem mai departe printr-o padure de fag apoi printr-o poiana ce se intinde dealungul potecii, urcam in continuare prin padurea de fag, traversam o alta poiana, mai mica, iar de aici un ultim urcus abrupt ce dureaza cca. ½ ora ne scoate in fata Ghetarului Focul Viu.

Turistii au acces doar pana la intrarea in pestera unde este amenajat un balcon de lemn. De aici putem observa ghetarul propriu-zis acesta fiind al treilea ca marime din Europa, dupa ghetarele din pesterile Scarisoara si Bortig. La pranz, lumina patrunde in pestera printr-o fereastra naturala iar acesta capata o culoare rosiatica (de aici provine numele de Focul Viu).

Dupa ce am observat ghetarul revenim la poteca traseul principal, urmarim poteca pe curba de nivel iar la cca. 5 minute de la ghetar poteca se bifurca: inainte continua traseul principal marcat cu punct galben punct galben iar la dreapta se desface o poteca marcata cu semn de derivatie ( punct galben dublu ) ce merge spre Piatra Galbenei. Urmand aceasta poteca spre dreapta ajungem in cca. ¼ ora la punctul de belvedere de pe Piatra Galbenei.

De aici se deschide o ampla priveliste: in ultimul plan se poate observa Masivul Biharia ce culmineaza cu Vf. Cucurbata Mare (1849m) iar intr-un plan apropiat se observa versantul stang al vaii Galbena unde se afla Groapa Ruginoasa iar la dreapta Gropii Ruginoase se pot observa varfurile Giunasu si Tartaroaia (acesta poate fi recunoscut dupa numeroasele poieni care il inconjoara). Pe versantul drept al Vaii Galbena se poate observa Poiana Florilor si poienile de la Ratul Florilor.

Dupa ce am admirat aceasta priveliste urmam marcajele de derivatie intrand din nou in padure, lasam in dreapta o alta derivatie care merge spre Avenul Bortig, urmam mai departe poteca iar la cca. ¼ ora ajungem intr-o poiana cu loc de popas si un panou indicator unde intalnim din nou trsaseul principal. Din poiana cu banci o luam la dreapta urcand usor prin padure, ne despartim dupa ¼ ora de traseul marcat cu semn banda rosie iar de aici coborand prin padurea de molid ajungem in cele din urma la drumul forestier de pe Valea Cetatilor, langa locul de campare de ,, La Grajduri''.

Pentru portiunea ,,La Grajduri''  - Cabana Padis vezi traseul  Circuitul Cetatile Ponorului.