Circuitul Magura Vanata

Traseu: Cabana Padis - Vf. Magura Vanata - Vf. Magura - Poiana Varasoaia - Cabana Padis

Marcaj: triunghi galben triunghi galben

Durata: 5 ore

Traseul incepe de la Cabana Padis, de unde se desface spre stanga, din drumul judetean Padis- Ic Ponor, un drum forestier secundar (insotit de semnele de marcaj triunghi galben triunghi galben). De aici, urmam acest drum spre stanga, urcand pe la liziera unei paduri de molid, dupa semnele de marcaj iar la cca. ¼ ora de urcus continuu de la cabana intalnim un alt drum forestier ce vine din dreapta, din drumul judetean pe care l-am parasit la cabana.

Pentru a ne continua traseul mergem asadar la stanga urcand printr-un molidis des, parasim in cele din urma drumul de exploatare forestiera mergand la stanga pe o poteca bine evidentiata, prin padurea de molid iar la cca. 200 m. diferenta de nivel urcata de la Cabana Padis sosim pe Vf. Magura Vanata, la altitudinea de 1641 m., aici fiind prezent un observator topografic (observatorul este subred iar unele trepte ale scarii de acces lipsesc). Din observator putem avea o ampla priveliste: spre N si spre E se poate observa bazinul Somesului Cald iar spre S putem arunca o privire asupra bazinului inchis Padis-Cetatile Ponorului, limitat in partea sudica de creasta Glavoi-Bortig, dincolo de care se profileaza Muntele Galisoaia si masivul Biharia cu Vf. Cucurbata Mare (1849m).

Pentru a ne continua traseul ocolim prin stanga observatorul, trecem dupa cca 10 min. de un varf marcat cu momai, de unde putem observa din nou spre N, Bazinul Somesului Cald, coboram prin padurea tanara de molid, pe clinele nordice ale Vf. Magura Vanata, tinem mai departe marcajul pe creasta muntelui Magura Vanata, fara sa avem poteca aproape deloc (desi poteca este aproape inexistenta semnele de marcaj aplicate pe molizii tineri se pot urmari destul de bine) iar la 1 ora- 1 ½ de la observatorul de pe Vf. Magura Vanata sosim intr-o poiana aflata sub VF. Magura ce se gaseste in dreapta noastra. De aici putem arunca din nou o privire asupra bazinului inchis Padis- Cetatiule Ponorului.

In continuare, din poiana tinem curba de nivel mergand printr-o padure de molid, pe la obarsia Vaii Renghii, traversam din nou o printr-un molidis tanar (semnele de marcaj sunt destul de greu de urmarit pe aceasta portiune), tinem curba de nivel pentru cca. 50m., spre dreapta (putem observa spre NV culmea Carligatelor, cea mai inalta culme din zona Padisului), iar de aici un ultim coboras la stanga, dupa marcaj ne scoate dupa cca. ½ ora la drumul forestier din Saua Varasoaia. Din acest punct mergand pe drum la stanga, cca. 1 km. sosim la Cabana Varasoaia, unde se termina si marcajul. De la Cabana Varasoaia, urmand inainte marcajul linie rosie banda rosie ajungem in cca. ½ ora la Cabana Padis.