ECOTURISM
Ecoturismul -
Turism responsabil
Cabana Cetatile Ponorului respectă principiile ecoturismului,
desfasurand si promovand acele forme de turism care au un
impact negativ minim asupra mediului şi asupra comunităţilor
locale, maximizând în acelaşi timp impactul pozitiv asupra
economiei locale.
Ecoturismul este in esenta un turism responsabil. Turismul
responsabil este o abordare diferită a modului de a călători şi
petrecere a timpului liber, precum şi o abordare diferită în a
oferi servicii turistice. Ecoturismul, în sensul cel mai pur
doreşte să aibă un impact minim asupra mediului şi a culturii
locale, şi în acelaşi timp generează venituri, locuri de muncă
comunităţii locale şi contribuie la conservarea ecosistemelor
locale.
Principiile turismului responsabil sunt:
- Minimizarea impactulul negativ economic, de mediu şi social al
turismului.
- Generarea de beneficii economice crescute pentru localnici şi
îmbunătăţirea calităţii vieţii comunităţii locale şi a conditiilor
de munca.
- Implicarea localnicilor în deciziile care le afectează viaţa şi
dezvoltarea viitoare a zonei.
- O contribuţie pozitivă la conservarea patrimoniului natural şi
cultural local.
- Furnizarea de experienţe mai plăcute turiştilor printr-o mai
bună conectare între aceştia şi realităţile locale şi facilitarea
înţelegerii de către turişti a problemelor culturale, sociale şi de
mediu locale.
Ecoturismul
Cabana Cetatile Ponorului face eforturi susţinute pentru
respectarea principiilor ecoturismului.
Ecoturismul este acea formă de turism în care principala
motivaţie a turistului este observarea şi aprecierea naturii şi a
tradiţiilor locale şi care trebuie să îndeplinească urmatoarele
condiţii:
- Conservarea şi protejarea naturii
- Folosirea resurselor umane locale
- Caracter educativ, respect pentru natură - conştientizare
pentru turişti şi comunitatea locală
- Diminuează impactul negativ asupra mediului natural şi
socio-cultural
Principiile ecoturismului :
- Principiul focalizării pe zone naturale - ecoturismul se
axează pe experienţa personală şi directă în natură, se
desfăşoară în cadrul naturii şi se bazează pe utilizarea ei.
- Principiul interpretării produsului ecoturistic - nivelul
şi tipul interpretării se planifică, se proiectează şi se oferă în
aşa fel încât să vină în întâmpinarea intereselor, nevoilor şi
aşteptărilor clientului, cu includerea unei game largi de
posibilităţi de interpretare atât personală cât şi
non-personală.
- Principiul durabilităţii din perspectiva protejării mediului
natural - activităţile de ecoturism şi planificarea lor
trebuie să ofere cele mai bune practici de turism şi planificare
din punct de vedere al conservării naturii şi dezvoltării
durabile.
- Principiul contribuţiei la conservare - ecoturismul
implică participarea la protejarea ariilor naturale vizitate,
oferind modalităţi constructive pentru bunul management al acestora
şi conservarea biodiversităţii.
- Principiul contribuţiei constructive la dezvoltarea
comunităţilor locale -beneficiile ecoturismului trebuie să revină
în mare parte comunităţilor locale. Beneficiile locale pot proveni
din folosirea ghizilor locali, cumpărarea de bunuri şi servicii
locale şi folosirea facilităţilor locale.
- Principiul sensibilităţii faţa de cultura şi tradiţiile locale
- activităţile de ecoturism trebuie să asigure o reducere a
impactului negativ asupra comunităţii locale vizitate şi asupra
stilului lor de viaţă.
PLAN DE MANAGEMENT
Viziunea noastra
Noi echipa de la CABANA CETATILE PONORULUI dorim sa oferim
servicii turistice cu impact minim asupra naturii si sa crestem
calitatii vietii in comunitatea noastra. Compania noastra depune
toate eforturile pentru respectarea principiilor ecoturismului
pastrand in acelasi timp o atitudine corecta fata de angajati si
promovand produsele culturii si traditiei locale.
Obiectivele noastre
1. conservarea
resurselor naturale si reducerea impactului asupra mediului
2. stimularea
dezvoltarii comunitatii locale prin angajarea de personal
din localitate si din imprejurimi si prin promovarea culturii
si a traditiilor locale.
3. asigurarea de
servicii sigure si de calitate
4. angajatii si
turistii beneficiaza de siguranta atât a locului de munca cat
si a activitatilor pe care le intreprind.
Planul de actiuni
1. Conservarea resurselor naturale si reducerea impactului asupra
mediului
Reducerea consumului de apa
Pentru reducerea consumului de apa planificam:
• Folosirea de robinete cu pastila si cap de dus cu debit
scazut;
• sa instalam si sa folosim la toalete recipiente cu debit
controlabil al apei;
• instalarea de dusuri cu cap mic in camerele de baie;
• folosirea unei cantitati reduse de apa la udarea plantelor si
udarea plantelor in special dimineata sau seara;
• adoptarea altor masuri de limitare a cantitatii de apa utilizata
prin afisarea de atentionari scrise in fiecare camera de baie
pentru reducerea consumului de apa si sa sa incurajam clientii sa
foloseasca prosoapele mai multe zile;
Reducerea cantitatii de deseuri si de gunoi
Pentru reducerea cantitatii de deseuri si de gunoi
planificam:
• achizitionarea de materialele astfel incat sa se evite excesul
de ambalaje;
• folosirea pe cat posibil a ambalajelor biodegradabile;
• folosirea exclusiva de recipienti reutilizabili sau
biodegradabili (ex. pahare);
• folosirea de articole de unica folosinta (ustensile si
recipienti) numai in situatii speciale;
• incurajarea atat a personalului cat si a turistilor sa participe
la programele de colectare, reciclare si reducere a cantitatii de
deseuri;
• sa colectam si sa indepartam tot gunoiul intalnit, atat in jurul
cabanei cat si pe traseele turistice;
• sa organizam sau sa subventionam (finantare si mana de lucru),
zile de curatenie (minim o data pe an).
Reducerea consumului de energie
Pentru reducerea consumului de energie planificam:
• folosirea peste 90 % lumina fluorescenta;
• montarea si mentinerea in stare de functionare a panourilor
fotovoltaice pentru producere de electricitate;
• montarea si mentinerea in stare de functionare a panourilor
solare pentru prepararea apei calde menajere;
• incaperile sa fie ventilate natural;
• in timpul zilei sa folosim numai lumina naturala, in incaperile
cu geamuri;
•folosirea de becuri cu senzori in spatiile comune;
• pierderea de caldura prin ferestre si usi sa fie redusa prin
etanseizare corespunzatoare, utilizarea ferestrelor cu geam
termopan;
• un angajat instruit in acest sens va fi insarcinat cu
eficientizarea consumului de energie;
• caldura sa fie produsa si distribuita prin instalatii
centralizate;
• echipamentul electric sa fie clasa A de energie "energy
efficient";
• cladirile sa fie izolate termic;
• sa incurajam turistii sa nu utilizeze autoturismul pe timpul
sederii la Cabana, decat daca este absolut necesar;
• toate vehiculele sa fie bine intretinute si sa aiba
verificarea tehnica la zi;
• sa achizitionam mereu mijloace de transport diesel;
• sa utilizam vehicule care consuma mai putin de 10 l /100
km.
Reducerea impactului asupra aerului, solului si apei
• amenajarile si activitatile turistice sa nu duca la
remodelarea terenului sau la eliminarea
completa a vegetatiei;
•deseurile sa nu fie depozitate decat in locuri special
amenajate;
• nivelul obisnuit al zgomotului produs de ansamblul
activitatilor din cadrul cabanei (incluzand telefoane, operatiuni
de transport, muzica, echipamente si instalatii mecanice) sa nu
depaseasca in mod semnificativ zgomotul de fundal al zonei;
• utilajele generatoare de zgomot sa fie plasate la distanta de
zonele linistite, sa fie izolate fonic si sa fie folosite in timpul
in care turistii nu se afla la cabana.
• sa oferim turistilor posibilitatea de a se bucura de "linistea
naturii";
• sa nu existe mirosuri suparatoare asociate cu emisiile
poluante in aer;
• incinerarea deseurilor se va face numai controlat si sa nu
provoace o degradare vizibila a aerului.
2. Stimularea dezvoltarii comunitatii locale prin angajarea de
personal din comunitatile locale si prin promovarea culturii si a
traditiilor locale
Stimularea dezvoltarii comunitatii locale se va realiza prin
urmatoarele actiuni:
• folosind serviciile ghizilor locali pentru prezentarea
principalelor obiective turistice din zona Padis si pentru
pregatirea sistematica a altor ghizi;
• folosind serviciile altor persoane fizice de pe plan local
(bucatar, cameriste, persoana care asigura intretinerea etc);
• incurajand achizitionarea de produse locale si suveniruri;
• folosind alte servicii locale: inchiriat biciclete, carute,
calesti , sanii , etc;
• contribuind financiar pentru crearea de infrastructura locala
sau evenimente locale (ex. festivaluri si alte sarbatori
traditionale locale), sponsorizand actiunile respective;
• oferind posibilitatea de practica pentru studentii/tinerii care
traiesc in zona, pentru a realiza o experienta de munca in domeniul
ecoturismului.
Promovarea culturii si a traditiilor locale se va atinge astfel
:
• comunicand turistilor un cod de conduita ce trebuie adoptat in
interiorul Parcului Natural Apuseni;
• prezentand turistilor obiceiurile zonei, incurajand participarea
la festivalurile traditionale;
• servind in special mancare specifica zonei;
• achizitionand pe cat posibil produse locale: suveniruri,
alimente, bauturi etc.
3. Asigurarea de servicii sigure si de calitate se va realiza dupa
cum urmeaza:
• prin realizarea unei analize de risc care sa cuprinda
activitatile cu impact asupra mediului si asupra sigurantei muncii
si identificarea de masuri care sa contracareze aceste riscuri si
in situatii neprevazute sa avem o persoana responsabila cu
inlaturarea cat mai repede posibil a problemei;
• vom intreprinde toate diligentele necesare respectarii
principiului gradului de satisfacere a turiştilor - potenţialii
ecoturişti din acest domeniu au un nivel ridicat de educaţie şi de
aşteptări. Experienţa oferită trebuie să îndeplinească sau chiar să
depăşească gradul de aşteptare al turiştilor.
• vom respecta principiul unui marketing corect al Cabanei
Cetatile Ponorului - Promovarea ecoturismului oferă clienţilor
informaţii complete şi responsabile care conduc la creşterea
respectului pentru mediul natural şi cultural al zonelor vizitate
şi a gradului de satisfacere a turiştilor.
• turistii sa aiba acces la o lista cu persoane de contact in
caz de urgenta care sa cuprinda: serviciul de paza contra
incendiilor; administratia ariei naturale, salvamont, spital,
altele;
• toti angajatii companiei sa poarte "echipamentul de siguranta"
in cazurile cand acesta este necesar;
• folosirea corecta a echipamentului sa fie explicata de catre
managerul companiei sau persoana specializata;
• cel putin un angajat al companiei sa aiba instruire de acordare
a primului ajutor si sa ia parte la activitatile care presupun
acordarea primului ajutor; trusa de prim ajutor sa fie disponibila
in orice moment si amplasata intr-un loc usor accesibil.
4. Angajatii si turistii sa beneficieze de siguranta, atat a
locului de munca cat si a activitatilor pe care le
intreprind.
• compania si toti angajatii sa aiba asigurari conform
categoriilor de activitati pe care le desfasoara;
• participantii la toate activitatile sa primeasca informatii
clare in legatura cu asigurarile care sunt incluse in produsul
companiei.